8 czerwca w Gdańsku odbyło się pierwsze spotkanie pt. „Górobezpieczni”, mające na celu przygotowanie uczestników do odpowiedzialnej  i przemyślanej turystyki górskiej.

Podczas spotkania rozdystrybuowaliśmy materiały edukacyjne przekazane przez Parki Narodowe: Babiogórski, Pieniński oraz Bieszczadzki, nasze naklejki, a także rozdaliśmy uczestnikom pakiety, które mogliśmy skompletować z w/w materiałów przekazanych przez Parki a także przez Wyższą Szkołę Bezpieczeństwa w Gdańsku z siedzibą w Poznaniu.

W skład pakietów weszło m.in.: mini-apteczki, raptularze przyrodnicze, przewodniki po ścieżkach przyrodniczych, pedrive’y, długopisy, kubki. Dziękujemy!

Pierwsza część spotkania prowadzona była przez przewodnika beskidzkiego, Tomasza Radzikowskiego. Dowiedzieliśmy się jak kompleksowo przygotować się do górskiej wycieczki, od etapu samego pomysłu począwszy, co należy spakować do plecaka, a także jak zorganizować się już na miejscu i na jakie aspekty zwrócić uwagę.

Drugą część spotkania poprowadził nasz znakomity podróżnik, taternik, alpinista – Michał Kochańczyk. Podziwiając zdjęcia z jego licznych wypraw, mogliśmy posłuchać o aspektach bezpieczeństwa w wysokich górach. Przejście przez lodowiec, poręczowanie, spotkanie z niedźwiedziem polarnym, nocowanie na ścianie … - to niezwykle ciekawe tematy, o których można by bardzo długo opowiadać.

Niestety byliśmy ograniczeni czasem, więc po godzinie przeszliśmy do prelekcji połączonej z warsztatami z zakresu pierwszej pomocy. Na górskich szlakach może się wydarzyć tak naprawdę wszystko: od zasłabnięcia, przez zwichnięcia i złamania, aż do zatrzymania akcji serca. Naczelnik POPR Gdynia, Maciej Biela, będący jednocześnie ratownikiem GOPR wyjaśniał, jak należy się zachować w poszczególnych przypadkach.

Po części teoretycznej przyszła część na praktykę – każdy z uczestników spotkania mógł poćwiczyć przeprowadzenie resuscytacji na manekinie oraz przetestować działanie sprzętu AED.

Pragniemy serdecznie podziękować wszystkim naszym prelegentom oraz tym, którzy włączyli się w przygotowanie wydarzenia, wymienionym wyżej Parkom Narodowym i Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Gdańsku z siedzibą w Poznaniu.

„Górobezpieczni” to projekt, który chcemy kontynuować, aby dotrzeć do jak najszerszego grona beneficjentów, nie możemy się już doczekać kolejnego spotkania. Do zobaczenia!